10 april 2017 Rondreis Sri Lanka Negombo – Sigirya- Polonnaruwa

Vanmorgen vroeg opgestaan, om 6 uur, want we werden rond half 8 opgehaald voor het vervolg van onze rondreis. We stonden om half 8 gepakt en bezakt maar alleen was Wasa er nog niet. Die kwam een kwartiertje te laat. Ach gelukkig had de man van het hotel nog een extra check gedaan van onze kamer en kwam hij met de tablet van Michael aanlopen.  Tja, deze heeft een hoes met dezelfde kleur als het laken van het bed dus die hadden we even over het hoofd gezien.

Ondertussen was wasa er ook en konden we de auto inpakken en op weg naar Sigiriya. Dat was een rit van ongeveer 3,5 uur. Onderweg kwamen we nog een beroemde artiest tegen uit Sri Lanka en Wasa moest hem even de hand schudden. Die man was een soort idool voor hem. We gingen weer verder rijden en ondertussen zagen we rijstvelden, palmbomen, mangobomen enz. Het is hier gigantisch druk op de weg, als je toetert betekent dit dat je voorbij wil. De tuktuk’s rijden soms echt als gekken en ik ben blij dat wij niet zelf rijden. Hoewel Michael best zelf hier zou willen rijden.

Na een tussenstop bij een schone wc en een atm om te pinnen zijn we doorgereden naar Sigiriya. In Sigiriya heb je de leeuwenrots, die moet je gezien en beklommen hebben als je in Sri Lanka bent. We kochten een kaartje bij de ticket office en gingen het terrein op. Eerst kwamen watertuinen tegen, nu zonder water en via de rotstuin kwamen we bij de leeuwenrots. Hmmm die is best hoog…. En we waren daar rond 12 uur, eigenlijk te heet om de rots te beklimmen, maar we zijn toch net als iedereen gestart. Michael vond sommige stukken best steil en ik ben niet zo goede klimmer maar we zijn toch op ons gemak doorgegaan. Een man zag we het best lastig vonden, maar dat we wel verder wilden en hij heeft ons, uiteraard op eind tegen een fooitje op weg geholpen. Michael vond het eigenlijk steeds enger worden en halverwege zijn we gestopt. Ik ben nog met die man naar het leeuwenplatform gelopen en heb nog een paar mooie foto’s gemaakt van de klauwen van de leeuw. Daarna ben ik weer teruggelopen naar Michael en zijn we samen weer naar beneden gelopen. Tussendoor nog even uitgerust en langzaamaan op weg naar Wasa. Opeens zagen we allemaal apen, dus natuurlijk weer even gestopt voor een foto’s. Bij de auto aangekomen, wat trouwens een busje is voor 6 personen, konden we even afkoelen in de auto met de airco aan.

We hadden best wel trek na al de inspanning en indrukken, dus gingen we naar een restaurant waar we hebben geluncht. We kregen soep vooraf, soort aardappelsoep, en Michael nam een curry met garnalen en ik had een sandwich genomen met ham/kaas en ananas.  Prima eten, nog even gebruik gemaakt van het toilet, war meer leek op een mierenhuis. Ach het is vakantie, niet te lang bij nadenken.

Na de lunch gingen we richting ons hotel in Polonnaruwa . We reden via het nationaal park minneriya, waar we op de weg naar kandy, 12 april As, we een extra toertje gaan doen. Rond half vier waren we bij het hotel en nadat we de kamer bekeken hadden en alvast een paar foto’s genomen hadden van het uitzicht op het meer van Polonnaruwa zijn we nog even gaan zwemmen in het heerlijke warme water van het zwembad.

In het zwembad was een meisje uit Sri lanka aan het zwemmen en ze hield wel van een praatje en ze sprak perfect Engels . Helaas kon haar broer vanwege zijn oren niet zwemmen en bleef hij op de kant om haar in de gaten te houden , wanze had geen zwemdiploma. Ze kon best goed zwemmen en we gingen steeds een fles opduiken die Michael dan in het water gooiden. Dit is al de derde dag dat Michael en ik in het zwembad te vinden zijn. Morgen ochtend gaan we een citytour Polonnaruwa doen en s middags hebben niets op het programma staan, dus misschien wel weer zwemmen.

Op dit moment heeft het hotel waterproblemen, gelukkig konden we nog wel even gebruik maken van het toilet. Laten we hopen dat het snel opgelost is.  We eten vandaag in het hotel, lekker makkelijk kan je na het eten nog heerlijk relaxen op je kamer. Eens zien wat we te eten krijgen.

Het was in ieder geval weer een geslaagde dag.