13 april 2017 Rondreis Sri Lanka Kandy

Beetje uitgeslapen want Wasa stond om 8:30 pas klaar om ons naar de Royal Botanische tuinen te brengen. Via een kronkelig weggetje met een mooi uitzichtpunt over Kandy kwamen we aan bij de tuinen. Deze weelderig begroeide, 60 ha grote botanische tuin, de grootste van Sri Lanka een van de mooiste ter wereld, ligt in een lus van de rivier de Mahaweli Ganga en staat vol met een indrukwekkende verzameling planten, waaronder een kas vol met orchideeën en bomen uit Sri Lanka, de rest van Azië en andere werelddelen. Ook was er een hangbrug over de rivier waar je eigenlijk maar met 6 personen tegelijkertijd over heen mocht lopen, maar wij liepen daar met zeker het 3 dubbele daarvan. Gelukkig zijn we niet in de rivier gelazerd..  Ook zagen we hier weer verschillende apen en een aap was ziek en moest overgeven. Ach best zielig voor hem.

Hierna hebben we een aantal shops bekeken. Eerst gingen we naar de edelstenen en juwelen shop, hier kregen we een uitleg hoe de edelstenen opgegraven werden en er was een winkel waar als je zei dat is mooi, ze gelijk natuurlijk met hun rekenmachine aankwamen. We hebben ze vriendelijk bedankt voor de uitleg en even gebruik gemaakt van de schone wc en zijn weer naar Wasa gegaan. Het was gaan regenen, dus even ook nog gebruik gemaakt van de paraplu van de shop. Ze zullen wel blij geweest zijn met ons.

Daarna zijn we naar een zijden, kasjmier shop gegaan. Ook hier kregen we een uitleg over zijden en mochten we de verschillende soorten grammen zijden materiaal voelen. Ook werden we hier omgekleed in traditionele kleding. Leuke foto geworden. Ook hier weer niets gekocht, er was ook een bus van Kras en die hebben wel het een en ander aangeschaft. Boven deze shop was ook een restaurant en daar hebben we gelijk gegeten.  Het eten was niet slecht, maar wel minder dan de andere buffetten die hebben gekregen.

Hierna zijn we terug gereden naar ons hotel en hadden we even tijd om te zwemmen of iets dergelijks. We zijn even naar het zwembad gegaan en even wat gelezen en gebruik gemaakt van de WiFi.  Opeens begon het keihard te regenen, iedereen snel de handdoeken en matrassen ingeleverd bij de jongen van het zwembad en een schuilplaats opgezocht. Na een kwartiertje was het bijna weer droog, maar wat een regen komt er in zo korte tijd naar beneden.

Om half 5 werden we opgehaald door Wasa om een voorstelling van traditionele Sri lankese dansen te zien. We hadden een mooie plek op rij 2 en konden alles goed zien en horen. Ook was er verschillende instrumenten te horen en waren er vuurdansers. Aan het eind gingen nog 3 vuurdansers over hete kolen lopen. Wasa zei dat we dit maar niet thuis moeten proberen. Ik vertelde hem dat in Nederland ook iemand hebben die van dit soort capriolen uit haald. Hmmm zei hij…..

Daarna hebben we de mooiste tempel tot nu toe bezocht. Wat een indrukwekkende belevenis. In deze tempel wordt de relikwie van de tand, een van de heiligste voorwerpen uit het boeddhisme bewaard, die niet alleen pelgrims uit heel Sri Lanka maar ook uit de rest van Azië. Als je door de tempel loopt word je helemaal rustig. Zeer mooi. Het heeft een dak van goud.

Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel voor het avondeten. Dit keer was het een uitgebreid heerlijk buffet met allerlei verschillende gerechtn. Lekker gegeten en nu op de kamer om deze blog te schrijven en wachten op het vuurwerk. Het is namelijk oudejaarsavond 🙂 .

Morgen gaan we Kandy verlaten en gaan we naar Nuwara Eliya. Een mooie tocht voor de boeg .