14 april 2017 Rondreis Sri Lanka Kandy -Nuwara Eliya

Heerlijk relax dagje, want vandaag is het nieuwjaarsdag! rond half 9 vertrokken uit Kandy en gingen we op weg naar onze volgende overnachtingsplaats, Nuwara Eliya. Het was een mooie weg met vel haarspeldbochten en mooie uitzichten. We zagen verschillende velden met groenten en fruit. In dit gebied wordt er heel veel geteeld namelijk.

In dit gebied zijn ook verschillende theeplantages. We hebben hier dan ook een theeplantage bezocht. De naam van de plantage is Glennloch. Omdat het vandaag een feestdag is, waren de werknemers van de plantage afwezig, maar de dames voor de rondleidingen moesten wel gewoon werken. We kregen van een hele aardige dame een uitleg over het proces van theeblaadje naar een uiteindelijk kopje thee. Het hele proces, van blad tot thee, duurt slechts 24 uur. We kregen na de toer verschillende thee te proeven en in de shop hebben we ook wat thee gekocht. De theeplukkers plukken ongeveer 30 a 40 kilo theeblaadjes per dag en verdienen hier 5 a 10 euro mee per dag. De prijs verschilt waar je plukt, op een makkelijke helling of een steile helling.

Daarna gingen we op weg naar ons hotel en zagen we onderweg nog verschillenden plantages. En langs de weg zijn allemaal kraampjes met groenten en fruit te koop. Je vraagt je echt af hoe deze mensen hier van kunnen bestaan, want er zijn zoveel verkopers.

Aangekomen in Nuwara Eliya reden we 2 keer een verkeerd weggetje in. Ach, ik zei tegen Wasa, 3 keer is scheepsrecht. Het is een mooi hotel met een schitterend uitzicht op het heuvellandschap. In het hotel ging  Wasa ons vertellen over morgen. We gaan morgen naar het Horton Plains National Park.  Tijdens het uitleggen werden we steeds gestoord door een man van het hotel die ons verschillende vragen kwam stellen. Wasa vond dit reuze irritant en werd heel boos op die man. Ze kregen echt ruzie en het leek wel of ze wilden gaan vechten. Pff gelukkig kwam de chef van die man en werd hij weggestuurd.

Daarna zijn we naar onze kamer gegaan en hebben we in het hotel even lekker iets gegeten. Daarna zijn we naar het centrum van Nuwara Eliya gelopen en hebben we gezien hoe de mensen hier nieuwjaarsdag vieren. Er was een kermis, paardrenwedstrijden en verschillende loterijen oid. De mensen stonden in een kring en er ging een petje rond en als de muziek stopte en je had het petje op dan was je af en degenen die overbleven kregen een kadootje. Grappig te zien hoe iedereen fanatiek mee deed.

Ook was er een mooi park, het Victoria park, waar we doorheen geslenterd hebben en genoten van de mensen en bloemen. Onze entreeprijs voor het park was 1,80 euro en voor de Srilankanen 0,50 euro. Logische hoor, want als je hoort wat de mensen hier verdienen en wij in Nederland is daar wel een super groot verschil tussen.

Daarna zijn we teruggelopen naar het hotel en nemen we even lekker wat rust, want morgen gaat om half 5 de wekker. Maar eerst straks nog even lekker eten in het hotel.